11/03/2021

Preporuke za bezbednu vožnju kampera

KAKO SE KAMPER VOZI

Kad kupite kamper, pre nego što krenete na put potrebno je da se dobro upoznate sa specifičnim aspektima vožnje ovako velikog i teškog vozila, najbolje je da vam pomogne iskusan vozač.

Ako kamper uzimate u zakup, zahtevajte da vam zakupodavac pomogne u prvim koracima savladavanja veštine vožnje.

Većina vozača sa dozvolom B kategorije nema iskustva u vožnji nečeg sličnog.

PODESITE RETROVIZORE

Pre pokretanja vozila potrebno je da pored podešavanja sedišta, vezivanja pojaseva i startovanja motora, podesite i bočne, spoljnje retrovizore. Ovo je veoma važno jer vam unutrašnji retrovizor, i ako postoji, neće nimalo pomoći, jer u njemu vidite isključivo unutrašnjost vozila.

Strpljivo podesite retrovizore bez žurbe sve dok ne budete potpuno zadovoljni pogledom na prostor oko i iza sebe. Nemojte da odustanete ako vam se učini da ste retrovizor doveli u krajnji položaj, sigurno je da svaki retrovizor može optimalno da se podesi.

Nije lako videti šta se događa iza vašeg kampera, nekada je to i nemoguće, zato ne činite bilo kakav manevar dok niste sigurni šta je iza vašeg vozila.

Kada je to neophodno neka vam pomogne saputnik.

VEŽBAJTE NA POLIGONU

Za početak je najbolje je da pronađete veliki prazan prostor kao što je parking i vežbate, vežbajte i vežbajte iste one kritične operacije kao što su kretanje, vožnja unazad sa čunjevima i menjanjem kolovozne trake, okretanje na širini dve kolovozne trake sa, maksimum, tri manevra, podužno parkiranje hodom u nazad, parkiranje pod pravim uglom hodom unazad i td.

Sve ove operacije ponavljajte dovoljno puta dok vam ne postanu rutina, kao kad ste se spremali za vozački ispit.

VOŽNJA I METEOROLOŠKI USLOVI

Jedan od najvažnijih faktora koji utiču na bezbednost vožnje kampera su vremenski uslovi.

Preporučujem da pratite vremensku prognozu na teritorijama gde vas vodi vaš plan putovanja. Slaba kiša nije razlog da ne nastavite vožnju, ali pljusak, grad, mećava, grmljavina i jak vetar su razlozi da se na bezbednom mestu zaustavite i sačekate da nevreme prođe.

Po magli, ledu, snežnoj mećavi i gradu teško je upravljati i standardnim automobilom, a kamoli kamperom.

Ne rizikujte, sačekajte na nekom parkingu, pumpi ili odmorištu za kamione.

Doživeo sam, pre nekoliko godina u Grčkoj, početak oluje Zorba, u kamperu na autoputu. Verujte mi, doživljaj vam se ne bi svideo. 

NEMOJTE DA VOZITE UMORNI

Podrazumeva se, ali ipak, ne vozite kad ste umorni. Ovo važi za sva vozila, a kad je u pitanju kamper to je još važnije jer vam je potrebna veća koncentracija i pažnja nego kad vozite automobil. Ovo je još važnije ako ste prvi put za volanom kampera.

Kamperima se prelazi dug put, nemojte biti nestrplji da što pre stignete, vozite smireno, budite opušteni, ali koncentrisani na vožnju i stići ćete bezbedno i bez stresa.

Kafa, energetski napitci ili neka druga sredstva ne pomažu, mogu vas učiniti nervoznim i pogoršati stanje.

Kamper vam pruža mogućnost da na parkingu benzinske pumpe ili na kamionskom odmorištu odspavate u pravom krevetu i nastavite put sveži i odmorni. Zašto ne iskoristiti tu mogućnost.

Druga mogućnost je da volan preuzme vaš saputnik, ali mora da zna da vozi kamper.

OGRANIČENJA

Morate biti svesni ograničenja koja nameću svojstva kampera i koja su vam kao vozaču standardnog automobila nepoznata.

Kamper ima veće dimenzije i težinu od svakog putničkog automobila. To je razlog za povećan oprez kod ulaska u tunele, prolaz kroz podvožnjake, ispod pasarela i nastrešnica (sve nastrešnice na ulazu u Grčku, na prelazu Evzoni, su dovoljno visoke, osim druge s leve strane. Video sam kad se kamper tu zaglavio. Nije izgledao ni malo lepo).

Takođe su opasne grane drveća uz put, kosa stabla, oluci na uglovima prizemnih kuća (lično sam to iskusio) i td.

Kad neoprezno stignete do mesta gde ne možete da prođete, nema druge nego da se okrenete i tražite alternativni pravac.

To važi i za uske ulice i prolaze gde ne mogu da se mimoiđu dva vozila. Izbegavajte takva mesta jer može da vam se desi povratak u rikverc i molitva bogu da iz tog pravca niko ne naiđe.

Potrebno je da znate dimenzije vašeg vozila.

NEIZBEŽNA UČTIVOST

Kad ste za volanom kampera tek tada shvatite koliko su vozači oko vas nervozni, zato budite učtivi i strpljivi.

Na vreme dajte migavac kad skrećete, ranije nego kad ste u automobilu, jer vaše vozilo ne može tako brzo da promeni traku ili da skrene kao auto.

Vi morate mnogo ranije da se pripremite za svaki manevar, da o tome obavestite ostale vozače da vam daju vremena za skretanje, prestrojavanje i isključenje.

Svojom učtivošću dajete im do znanja da ne predstavljate pretnju.

Ako kamperom pokušate nagle manevre i isključenje u zadnjem trenutku može vam se desiti da izazovete nezgodu ili da promašite isključenje. To vam se neće desiti ako unapred znate kad treba da se skrene ili prestroji, tako možete blagovremeno, migavcem, da obavestite ostale učesnike u saobraćaju o svojim namerama. Ovde pomaže uređaj za navigaciju.

BRZINA VOŽNJE

Vozite sporo. Bezbedna brzina na autoputu je 100 km/h. Izuzetno malo brže kod preticanja u kartkotrajnim intervalima.

I kada ste na autoputu gde svi voze brzo vi vozite brzinom od 100 km/h i kad su iza vas nervozni vozači koji će vas preteći, uleteće ispred vas, to ne treba da vas uzbuđuje, ne rizikujte svoju i bezbednost vaših saputnika, držite se svoje ravnomerne brzine. Kamper je za ležernu vožnju, bez divljanja i jurnjave, a uz to ćete uštedeti gorivo.

VOZITE KRAJNJE DESNO

Zbog vašeg vozila koje je sporo i glomazno, gde je relativno loša preglednost, najbolje je da kad god možete vozite krajnjom desnom trakom, što više desno.

To vam omogućava bolji pregled na levom retrovizoru, manje smetate brzim automobilima i njihovim nervoznim vozačima, bliže ste bankini za slučaj tehničkih problema.

Ipak vodite računa, kad naiđete na isključenje, da se blagovremeno prestrojite u traku za pravo i kad prođete isključenje vratite se u krajnju desnu traku.

KOČENJE

Kočenje kampera nije kao kočenje putničkog auta. Radi se o mnogo težem vozilu, kočenje morate da isplanirate na vreme, da to bude postepeno i skoro neprimetno. Kamperu treba više vremena da se potpuno zaustavi nego mnogo lakšem automobilu. Zaboravite na nagla zaustavljanja, osim kad baš mora u nepredviđenim i opasnim situacijama gde je lek manje štetan od posledica.

Nagla kočenja u najmanju ruku mogu da izazovu materijalnu štetu na prtljagu, opremi i vozilu.

ODSTOJANJE

Držanje bezbednog rastojanja u saobraćaju čini osnovu bezbedne vožnje.

Kada vozite kamper brzom saobraćajnicom ili autoputem, bezbedno rastojanje do vozila ispred treba bude oko 120 metara, bolje 150, baš zbog teksta u prethodnom pasusu.

Nestrpljivi vozači će vas preteći i ubaciće se ispred vas, vi i tada pokušajte da ostvarite rastojanje koje preporučujem.

ZANOŠENJE ZADNJEG KRAJA

Zanošenje zadnjeg kraja kampera je jedna od bitnih razlika između putničkog auta i kampera, koja zahteva posebnu pažnju.

Znatno produženje nadgradnje vozila iza zadnje osovine ima za posledicu to da kad skrećete kamperom njegov zadnji deo izlazi van putanje skretanja. Ako ste blizu prepreke sa svoje leve ili desne strane i pokušate oštro da skrenete zadnji desni ili levi ugao vozila će izaći iz putanje na suprotnu stranu od skretanja. To odstupanje može da bude i do 70 cm, u zavisnosti od veličine i konstrukcije vozila.

Bezbedno odstojanje od bočnih prepreka može da se odredi na taj način što ćete poravnati desnu stranu vozila sa nekom linijom na asfaltu (ofarbana linija ili ivičnjak), smotajte volan do kraja levo i polako skrećite, a neko neka proceni (izmeri) koliko će zadnji desni ugao vozila odstupiti na desnu stranu od linije.

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram